2019. január 5.
Kézikönyv az Iskolai Közösségi Szolgálat sikeres megvalósításához
A kézikönyvben írunk az iskolai közösségi szolgálat mint pedagógiai eszköz céljáról, alapelveiről, a felkészítés és feldolgozás módszertanáról és gyakorlatáról, valamint projekteket mutatunk be. Külön fejezetet szentelünk a dokumentációnak, azok számára, akik még bizonytalanok a program bevezetésének mikéntjében. Azoknak a pedagógusoknak is szól egy fejezet, akik még jobban elmélyülnének ebben az új szerepben, és egy adott osztállyal vagy csoporttal lehetőségük van hosszabban dolgozni. A felkészítésnél használható kisfilmeket is csokorba gyűjtöttük, valamint a fogadó szervezeteknek is írtunk egy külön fejezetet.
http://ofi.hu/kiadvany/kezikonyv-az-iskolai-kozossegi-szolgalat-sikeres-megvalositasahoz
http://ofi.hu/kiadvany/kezikonyv-az-iskolai-kozossegi-szolgalat-sikeres-megvalositasahoz
Aktív és felelős állampolgári készségek és az iskolai közösségi szolgálat (tanulmány)
"Ebben
a tanulmányban egy kérdőíves kutatást mutatok be, ami bár csak néhány
feltételét vizsgálja az eredményes iskolai közösségi szolgálatnak (IKSZ-nek),
mégis sok meghatározó, az elmúlt években felmerült kérdéssel foglalkozik. Az
nem kérdés, hogy az IKSZ nagyon fontos, demokratikus készségeket fejlesztő
pedagógiai eszköz. Kérdés viszont, hogy lehet-e ezeket a készségeket csak egy
tanórán kívüli programmal fejleszteni, vagy elengedhetetlen, hogy a fejlesztést
a pedagógusok a mindennapi iskolai munkájukban is fontosnak tartsák, hogy ők
maguk is rendelkezzenek ezekkel a készségekkel, és a pedagógiai gyakorlatukban
használják őket.
Ezt a feltáró jellegű kutatást (amely egy
mélyebb, magyarázó vizsgálat megelőző fázisa) azzal a céllal kezdtük el, hogy
új ismeretek feltárásával hozzájáruljunk az 50 órás kötelező iskolai közösségi
szolgálat mint pedagógiai eszköz eredményességének növeléséhez.
A kutatásba nem vettük bele azokat a már jól dokumentált problémákat, amelyek
nehezítik, hogy az IKSZ mint pedagógiai eszköz eredményes lehessen. Ilyenek
például a kevés anyagi és szakmai támogatás és elismerés, a sok adminisztrációs
elvárás, a kötelezőségből fakadó negatív hozzáállás, a tanárok és a diákok
túlterheltsége, a fogadóhelyek felkészületlensége. Ennek ellenére ezek a
problémák a kérdőív végén szereplő nyitott kérdésre adott válaszokban mégis a
felszínre kerültek.
Leginkább
arra a kérdésre koncentráltunk, hogy az aktív és felelős állampolgárrá nevelés
eszközeként használt iskolai közösségi szolgálat lehet-e eredményes, ha a
pedagógus az iskolai mindennapokban nem feltétlenül tekinti feladatának az
aktív és felelős állampolgárságra való nevelést, és/vagy nem feltétlenül
jelenik meg pedagógusi munkájában a kritikus gondolkodásra, a
felelősségvállalásra, a személyiség fejlesztésére irányuló gyakorlat."
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)