A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) Iskolai közösségi szolgálat (IKSZ) nevű programját 2009-ben azzal a céllal indítottuk el, hogy lehetőséget biztosítsunk középiskolás fiatalok minél szélesebb körének, hogy tanulmányaik alatt legalább egy alkalommal részesülhessenek az önkéntes tevékenység, a közösségi szolgálat, a társadalmi felelősségvállalás élményében.

A program célját, számunkra is váratlanul, 2012-ben módosítanunk kellett, mert a Köznevelési törvény egyik rendelkezése szerint szeptembertől az iskolai közösségi szolgálat nem csupán lehetőség, hanem kötelező iskolai feladat, amit minden érettségire felkészítő középiskolában teljesíteni és igazolni kell. Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy milyen sok plusz munkát és felkészülést várnak így el a pedagógusoktól. A mi célunk csak az lehet, hogy szakmai tapasztalatunkkal és módszertani tudásunkkal támogassuk a pedagógusok munkáját, hogy amennyire lehetséges, számukra és a diákjaik számára egyaránt hasznossá, vonzóvá és építővé tehessék a közösségi szolgálatot.

2010. szeptember 4.

Ma este elmegyek a nagymamámhoz és kikérdezem.

Az egyik gimnáziumban a diákok, úgy döntöttek, hogy a közeli idősek otthonába mennének el az őszi leveleket eltakarítani. Hosszas egyeztetés után lett meg az időpont (különórák, versenyek, családi programok, nem könnyű…)

Aznap persze rossz idő volt, előző nap esett, a levelek sárosak, vizesek voltak. Rövid tanakodás után arra jutottunk, hogy azért bemegyünk és beszélgetünk, hiszen az idősek amúgy is készültek kis uzsonnával megvendégelni minket a nagy munka végén.

Felmerült, hogy mi lenne, ha műsort adnánk. Az egyik fiú pár napja nyert meg egy szavalóversenyt, elmondta hát a verset. A nappaliban ahol összegyűltünk volt egy zongora. Egy diáklány félve bevallotta, hogy ő igazából jól zongorázik, és van egy dal, amit ő írt, nem tudja meghallgatnánk-e. Pár perc múlva nehéz volt eldönteni, hogy a diákok vagy az idősek vannak-e jobban elragadtatva és meghatva a zenétől, amit hallottunk.

Aztán kis csoportokban beszélgettünk az otthon lakóival. Volt, akivel a nappaliban, volt, aki azt kérte, hadd mutassa meg kis szobáját, mert ott a fényképek és saját tárgyak között olyan sok mindenről tudna mesélni.

Két óra múlva az ebédidő miatt indulnunk kellett és a gyerekek sugárzó arccal gyűltek össze:

„Hogy ez a bácsi milyen jó fej volt!” „Neked is megmutatta a kitüntetését?” „A néni szobája olyan volt, mint egy múzeum!” „Olyan volt, mint egy élő töri óra.” „Ma este elmegyek a nagymamámhoz és kikérdezem.”