Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
- Hírlevél -
2011/2. szám
"Önkéntesként olyan tapasztalatokat,
érzéseket kapok,
amelyek életem végéig elkísérnek"
Gecse Gergő, miskolci önkéntes
Kedves Olvasó!
Pörögnek az események, rengeteg dolog történt az előző szám megjelenése óta. A legfontosabb talán az, hogy kiderült: nem túloztunk, amikor azt állítottuk, hogy Magyarországon jelenleg közel 300 iskolában folyik valamilyen formában közösségi szolgálat. Természetesen szinte mindenütt másképpen hívják, más formában zajlanak a projektek, a közös mégis mindenhol az a szándék, hogy a diákok tegyenek valami hasznosat a környezetükért vagy a környezetükben élő emberekért. Ezért nem meglepő, hogy nagyon nagy érdeklődés övezte a TÁRS-pályázatot és az azt kísérő konferenciát. Reméljük, a lelkesedés nem hagy alább, és nagyszerű projektek fognak megvalósulni országszerte.
Várjuk a beszámolókat.
Változatlanul az a célunk, hogy segítsük a közösségi szolgálati projekteket segítő pedagógusok munkáját.
Kellemes böngészést kíván:
az IKSZ Program stábjaALAPOK
Mi a közös a már működő iskolai modellekben?
Már Magyarországon is számos iskola életének megbecsült és elismert része az ún. iskolai közösségi szolgálat, bár többféle elnevezés van érvényben. A sok különbözőség mellett a hasonlóságok között említendő az a felismerés, hogy a 14-20 éves korosztálynak nagyon nagy szüksége van arra, hogy iskolai keretek között ne csak az osztálytermi tanulást tapasztalja meg, hanem azt is, amikor felelősséggel másokért képes tenni valamit.
Ami még közös a már működő iskolai modellekben: Katt tovább
* * *
Van-e sajátos módszertana az iskolai közösségi szolgálati projekteknek?
Ez az egyik leggyakoribb kérdés, amit gyakorló pedagógusok és iskolavezetők tesznek fel nekünk. Aki valaha is részt vett bármilyen iskolai vagy iskolán kívüli projekt megvalósításában az tudja, hogy egy ilyen folyamat bizonyos készségeket és képességeket feltételez mind a résztvevők, mind a koordináló személy(ek) részéről. Katt tovább
ISKOLAI MODELLEK
Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium
A miskolci panelrengetegben található Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban - más iskolák által is átvehető - modellt dolgoztak ki és működtetnek. Jezsuita atyák ötlete és pontos célmeghatározása alapján a tanárok töltötték meg tartalommal a Szeretetszolgálat programot. A diákok hét hónapon keresztül hetente másfél órát töltenek rászoruló emberekkel: időseket látogatnak és gondoznak, átmeneti otthonban lakó óvodásokkal foglalkoznak, kisiskolásokat korrepetálnak, autistákat segítenek, fogyatékkal élőknek színházat szerveznek, cigánygyerekekkel játszanak. Néhányan hospice szolgálatot is vállalnak: haldokló emberek mellett állnak az utolsó heteikben. A szolgálat a 9. osztályosoknak kötelező, de sokan folytatják a felsőbb évfolyamosok közül. A diákok életre szóló élményt szereznek, amely fejlődésükhöz, emberi kiteljesedésükhöz járul hozzá. Katt tovább
* * *
Kreatív segítségnyújtás - Szombathely, Oladi ÁMK Teleki Blanka Szakképző Iskola
Az iskolában évek óta több osztály, diákcsoport végez rendszeresen különböző önkéntes közösségi szolgálatot. Mintegy tucatnyi fiatal negyedik éve rendszeresen jár a Gencsapáti Gyermekvédelmi Intézménybe, hogy az ott élő, szülők és család nélkül felnövő gyermekeknek szeretetet, vidámságot vigyenek, játsszanak velük, vagy éppen megismertessék őket saját szakmájukkal. Katt tovább
INTERJÚ
- Még ma is nehéz megmozgatni a gyerekeket, mert sem a szülők, sem a diákok nem értik, hogy az önkéntesség nemcsak a másoknak való segítésről szól, hanem a közösségi munkáról, az önismeretről, és ebből a gyereknek van a legnagyobb haszna – mondta Eglyné Katona Andrea, a Compass egyesület elnöke.
- Az önkéntes munka során bepillantást nyernek a fiatalok olyan szakmákba, amelyről vagy alig hallottak, vagy teljesen másképp képzelték el a munkafolyamatot.
- Ma már nem elég bemagolni a leckét, felmondani és lediplomázni. Ha nem tudja magát menedzselni a fiatal, ha nem elég talpraesett, nincs szervezőkészsége, nem tudja az érdekeit képviselni, mit ér a szaktudásával? - kérdi. Katt tovább
AKCIÓ!
Graffiti
Kézenfekvő ötletnek tűnt, hogy lemossuk a graffitit az iskola faláról. Majd fogjuk a vizes rongyot és lemossuk, gondoltuk elsőre. Másodikra már azt gondoltuk, hogy lehet, hogy valamilyen oldószer is kell arra a rongyra, aztán meg lehet, hogy nem is rongy kell, hanem kefe. És aztán szép lesz-e vagy újra kell festeni? De a festék az drága… Katt tovább
KITEKINTÉS
Törvénytervezet
„Az érettségi vizsga megkezdésének feltétele a középiskolai bizonyítvány megszerzése, amelynek tartalmaznia kell, hogy a tanuló 60 óra önként választott társadalmi tevékenységet végzett az érettségi vizsgára jelentkezés időpontjáig."
A fenti mondat a közoktatási törvénytervezetből származik. Megjelenése óta számos cikket olvashattunk, amelyek megmutatják az érveket és ellenérveket, véleményeket és tapasztalatokat ezen a területen. Katt tovább* * *
2011 az Önkéntesség Európai Éve
Az önkéntesség olyan érték, melynek hasznosságát, konstruktív jellegét és társadalmi kohéziós szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Az Európai Unió méltán gondolta úgy, hogy a 2011-es „tematikus évet” az önkéntességnek szenteli, külön hangsúlyozva az aktív állampolgárság fogalmát. A 2011-es dátum szimbolikus jelentőséggel bír, hiszen 2001-et az ENSZ az önkéntesség nemzetközi évének nyilvánította. Az európai intézmények most ismételten szeretnék felhívni a figyelmet erre az Európa-szerte milliókat megmozgató tevékenységre, ezért a Bizottság javaslatára a Tanács a 2011. évet „Az aktív polgárságot előmozdító önkéntes tevékenységek európai évének” nyilvánította. Katt tovább
* * *
Kérjük, ha önnek olyan híre, programja, sikeresen megvalósult projektje van, amelyet megosztana másokkal, küldje el e-mail címünkre, és megjelentetjük a hírlevelünkben. Ha úgy gondolja, továbbítsa hírlevelünket kollégáinak, ismerőseinek!
Amennyiben szeretne leiratkozni, küldjön egy e-mailt az iksz@i-dia.org címre.
* * *
IKSZ Program Hírlevél
megjelenik: kéthavonta
szerkesztő: Matolcsi Zsuzsa
http://iksz.i-dia.org
iksz@i-dia.org